Innehållet publicerades under perioden

-
Artikel från Socialdepartementet

Lättläst om corona-viruset, 21 maj

Publicerad

Här kan du läsa nyheter om coronaviruset och om sjukdomen covid-19. Datum i rubriken visar när vi skrev artikeln.

Nya, bättre regler för
hur många som får samlas

Regeringen har bestämt sig för
nya regler från 1 juni.

De nya reglerna kan införas
eftersom smittspridningen av corona
inte längre är lika stor
och fler har vaccinerats.

Här kan du läsa
vad som gäller från 1 juni.

Inomhus

Om det är aktiviteter inne:

  • Högst åtta deltagare.
    Det är huvud-regel.
  • Högst 50 deltagare
    om alla får en egen sittplats
    i en större lokal.

Utomhus

  • Om det är aktiviteter ute:
    Högst 100 deltagare
    utan sittplats
  • Högst 500 deltagare
    om de sitter ner på egen plats.
  • Högst 150 får idrotta samtidigt.
    Det gäller idrotts-tävlingar,
    motions-lopp och liknande.

Det här kan ändras

Om det är mycket smitta någonstans
kan det bli nya begränsningar.

Det kan vara mycket smitta i en region.
Då kan Folkhälso-myndigheten säga
att inte lika många får samlas där.

Läns-styrelserna har rätt att
bestämma i enskilda fall.
Det kan till exempel vara
vid ett evenemang.

Det här gäller marknader och tivoli

Marknader har nu samma regler som
butiker och gallerior.

Tivolin som Gröna Lund
har samma regler som
nöjes-parker och djur-parker.

Regler
Marknader och tivolin måste nu
räkna ut hur stor plats de har.

Varje person måste ha
minst 20 kvadratmeter.

Om platsen är 100 kvadratmeter
får det alltså vara
högst fem personer där.
Och så vidare.

Läs mer på Folkmyndighetens hemsida

Fortsätt jobba hemma om du kan

Statliga myndigheter ska se till
att du som jobbar i staten
kan jobba hemifrån.
Det gäller nu till 15 september.

Bara om du absolut måste
ska du vara på arbets-platsen.
Det ska myndigheten se till.

Ännu mer pengar till
sjuk-transporter

Många patienter måste
snabbt till sjukhus.
Det beror på pandemin.

Transporterna kostar mycket
för regioner och kommuner.
De får därför söka pengar
för extra kostnader.

Regeringen har föreslagit
att det ska finnas
150 miljoner kronor till att söka.
Det gäller nu till sista december i år.

Vaccin-prognosen är samma
som tidigare i maj

Den 5 september ska alla ha fått
åtminstone den första sprutan vaccin.
Det sa Folkhälsomyndigheten
den 14 maj.
Och de har inte ändrat sig.

Det här gäller

  • alla vuxna i Sverige.
  • barn,
  • om doktorn har rekommenderat det.

Sverige får ännu mer vaccin
under åren 2022 och 2023

EU har nu ett nytt avtal
med företaget Pfizer/BioNTech.
Det är de som gör vårt corona-vaccin.

Sverige kommer att få mer vaccin.
Det kommer att räcka till
40 miljoner sprutor.

En annan bra sak är att vi kan
byta till ett nyare Pfizer-vaccin.
Det är viktigt.
Om viruset ändras
kan vi få ett vaccin som ändå funkar.

Corona-regler blir kvar på
längre resor med tåg och buss


Det är säkert många som kommer att
resa med tåg och buss i sommar.
Det kan bli trångt.

När det är trångt
blir det mer risk för smitta.
Därför måste vi ha kvar corona-reglerna.

Reglerna blir kvar till 14 augusti.
Men den 15 juni ska regeringen och
Folkhälsomyndigheten återkomma med information
om vi kan ta bort reglerna redan 1 juli.
Det beror på smitt-läget.

Regler

Bussar och tåg får inte vara
mer än halv-fulla.
Det gäller sådana som kör sträckor
som är längre än 150 kilometer.

Om det finns 50 sittplatser
får det vara högst 25 passagerare.
Det måste de som ansvarar
för bussen eller tåget se till.

Regeringen föreslår att
åtgärder i social-försäkringen
blir kvar lite till

Regeringen vill att flera corona-åtgärder
blir kvar till sista september.
Det är åtgärder i socialförsäkringen.
Riksdagen ska bestämma om det i juni.

Det gäller bland annat

  • pengar för karens-avdrag.
  • pengar till egen-företagare
    de första 14 karens-dagarna.
  • pengar till risk-grupper.
  • pengar till vissa anhöriga
    till riskgrupper.
  • tid när du inte behöver
    ha läkar-intyg.