Förordning om digitalisering av gränsöverskridande rättsligt samarbete och tillgång till rättslig prövning samt direktiv med följdändringar 2021/22:FPM40
Publicerad
Faktapromemoria gällande förslag till Europaparlamentets och rådet förordning om digitalisering av rättsligt samarbete och tillgång till rättslig prövning i gränsöverskridande civilrättsliga, handelsrättsliga och straffrättsliga frågor och ändring av vissa rättsakter inom området för rättsligt samarbete, COM(2021) 759. - - - Faktapromemoria gällande förslag till Europaparlamentets och rådets direktiv om ändring av rådets direktiv 2003/8/EG, rådets rambeslut 2002/465/RIF, 2002/584/RIF, 2003/577/RIF, 2005/214/RIF, 2006/783/RIF, 2008/909/RIF, 2008/947/RIF, 2009/829/RIF och 2009/948/RIF och Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/41/EU vad gäller digitalisering av rättsligt samarbete, COM(2021) 760.
Ladda ner:
Den 1 december 2021 presenterade kommissionen ett förslag till förordning om digitalisering av rättsligt samarbete och tillgång till rättslig prövning i gränsöverskridande civilrättsliga, handelsrättsliga och straffrättsliga frågor. Förordningsförslaget omfattar 23 existerande rättsakter som listas i bilagorna I och II till förordningen. Förslaget till direktiv som presenterades samma dag innehåller förslag till följdändringar i två direktiv och nio rambeslut som ingår i uppräkningen av rättsakter i förordningens bilaga I och II.
Kommunikationen mellan behöriga myndigheter i ärenden enligt dessa rättsakter föreslås som huvudregel ske elektroniskt genom ett decentraliserat it-system. Fysiska och juridiska personer föreslås få möjlighet att kommunicera med behöriga myndigheter elektroniskt och att inleda rättsliga förfaranden digitalt via en europeisk elektronisk åtkomstpunkt på e-juridikportalen. Förordningen innehåller även bestämmelser om användning av videokonferensteknik, elektroniska dokument, elektroniska underskrifter och elektroniska stämplar samt elektronisk betalning av avgifter.
Regeringen välkomnar förslaget och anser att elektronisk kommunikation bland annat kan underlätta fysiska och juridiska personers tillgång till rättslig prövning samt förbättra samarbetet mellan medlemsstaternas rättsliga myndigheter, t.ex. inom brottsbekämpning. Förslaget väcker dock ett antal frågor som måste analyseras närmare, bl. a. vilka konsekvenser förslaget medför för det praktiska genomförandet av de rättsakter som anges i bilaga I och II.
Beskrivning av stegen i lagstiftningskedjan
En stor del av svensk lagstiftning utgår från gemensam EU-lagstiftning. På regeringen.se kan du följa de olika stegen när förhandling om EU-lagstiftning startas, förankras, beslutas om och slutligen genomförs i Sverige.