Hoppa till huvudinnehåll
Foto: Johnér Bildbyrå, Jessica Gow/Regeringskansliet och Kennet Ruona

En STEM-strategi för Sverige

Sverige är och har länge varit en framstående forsknings- och tekniknation. Ska vi fortsätta vara det och klara oss i den internationella konkurrensen behövs fler personer med kunskaper i naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik, de så kallande STEM-ämnena. För att möta det stora behovet av ingenjörer och andra kompetenser inom STEM behövs satsningar inom hela utbildningsväsendet både på kort och lång sikt.

Ansvariga statsråd
Simona Mohamsson
Lotta Edholm
Ansvariga departement
Utbildnings­departementet

Aktuellt

Foto: Margareta Stridh/Regeringskansliet

STEM-delegationen

För att ingenjörslandet Sverige ska fortsätta utvecklas behöver fler studera STEM-ämnena naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik på högskolan. I regeringens STEM-strategi, som spänner över hela utbildningssystemet, från förskola till forskarutbildning, har en STEM-delegation tillsatts.

Foto: Johnér Bildbyrå

Det är dags att stoppa mattekrisen

Få saker är så viktiga för Sveriges framtid som skolan, och få saker i skolan är så viktiga som matematik. Det är ett ämne som ligger till grund för många andra ämnen, inte minst naturvetenskap och teknik. Matematik är i dag det ämne som flest elever inte når kunskapskraven inom. Regeringen genomför därför som en del av STEM-strategin en rad åtgärder för att förbättra resultaten.

Student i datateknik.
Datateknik vid Kungliga Tekniska högskolan. Foto: Jessica Gow/Regeringskansliet

Regeringen kraftsamlar för att stärka ingenjörslandet Sverige

I budgetpropositionen för 2024 föreslog regeringen flera olika satsningar på utbildning och forskning som ska stärka ingenjörslandet Sverige och möta de stora kompetensbehoven, bland annat en utbyggnad av civilingenjörsutbildningarna och en höjning av ersättningsbeloppen för utbildningar inom naturvetenskap och teknik.

Innehåll om En STEM-strategi för Sverige

RSS Mail
Prenumerera

Totalt 34 träffar.

Laddar...