Östra Mellansverige: Regeringen satsar på fyra spår Uppsala-länsgränsen Uppsala/Stockholm och fullföljande av Ostlänken
Publicerad
Regeringen har beslutat om en ny nationell plan för transportinfrastrukturen i Sverige. Totalt fördelas 881 miljarder kronor i en historisk satsning. I östra Mellansverige satsar regeringen bland annat på utbyggnaden till fyra spår Uppsala-länsgränsen Uppsala/Stockholm. Dessutom fullföljs satsningen på Ostlänken mellan Linköping och Järna. Satsningarna ger bättre
pendlingsmöjligheter och gör att kommunerna kan fullfölja sina överenskommelser om fler bostäder.
Regeringen satsar 7,5 miljarder kronor mer än vad Trafikverket har föreslagit, på att bygga ytterligare två järnvägsspår på Ostkustbanan mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm. Det innebär att utbyggnaden kan genomföras tidigare än Trafikverkets beräkningar.
Regeringen fullföljer nu också satsningen på nya stambanor där Ostlänken mellan Järna och Linköping ingår. I planen ingår även planläggning för kvarstående etapper på de centrala systemdelarna mellan Linköping och Borås respektive Hässleholm via Jönköping. Därigenom förverkligar regeringen målsättningen om regional utveckling och stadsutveckling, bostadsbyggande och vidgade arbetsmarknadsregioner.
I planen har regeringen också lagt till projektet Mälaren/Rv 55 Hjulsta, ny- eller ombyggnad av bro, för att fortsatt underlätta för överflyttning av godstransporter till sjöfart.
Satsningen på E22 förbi Söderköping genomförs också.
Investeringar i Östra Mellansverige under planperioden 2022-2033
Trafikslag | Järnvägsstråk/Vägnummer/Farled | Objekt |
Väg | Rv 56 | Rv 56 Katrineholm–Bie |
Väg | Rv 56 | Rv 56 Bie–St Sundby (Alberga), Räta linjen |
Väg | Rv 56 | Rv 56 Kvicksund–Västjädra |
Väg | E18 | E18 Köping–Västjädra, kapacitetsbrister |
Järnväg | Godsstråket genom Bergslagen | Godsstråket Dunsjö–Jakobshyttan, dubbelspår |
Järnväg | Godsstråket genom Bergslagen | Hallsberg–Degerön, dubbelspår, etapp 1 |
Järnväg | Godsstråket genom Bergslagen | Godsstråket Jakobshyttan–Degerön, dubbelspår |
Järnväg | Godsstråket genom Bergslagen | Godsstråket Storvik–Frövi, kapacitetspaket 1+2 samt Sandviken–Kungsgården mötesstation |
Järnväg | Ostlänken | Ostlänken nytt dubbelspår Järna–Linköping, del av nya stambanor |
Sjöfart | 901 | Södertälje Sluss, Mälaren |
Väg | Rv 56 | Rv 56 Sala–Heby 2+1 |
Järnväg | Godsstråket genom Bergslagen | Godsstråket Hallsberg–Åsbro, dubbelspår |
Järnväg | Västra stambanan | Katrineholm, förbigångsspår |
Järnväg | Ostkustbanan | Uppsala, Plankorsningar |
Järnväg | Dalabanan | Heby Mötesspår |
Järnväg | Västra stambanan | Laxå, bangårdsombyggnad |
Väg | E22 | E22 Förbi Söderköping |
Väg | Mälaren/Rv 55 | Hjulsta ny- eller ombyggnad av bro |
Järnväg | Godsstråket genom Bergslagen | Frövi bangårdsombyggnad |
Väg | Rv 50 | Rv 50 Medevi–Brattebro (inklusive Nykyrka) |
Järnväg | Västra stambanan | Högsjö västra, förbigångsspår |
Presskontakt
Pressekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 073-053 92 70
e-post till Jennie Zetterström
Fakta
Östra Mellansverige omfattas av länen Södermanland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland.