Stockholmsområdet/Gotland: Regeringen satsar på Ostkustbanan mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn
Publicerad
Regeringen har beslutat om en ny nationell plan för transportinfrastrukturen i Sverige. Totalt fördelas 881 miljarder kronor i en historisk satsning. I Stockholm satsar regeringen bland annat på utbyggnaden till fyra spår Uppsala-länsgränsen Uppsala/Stockholm. Regeringen satsar på såväl järnväg som sjöfart och väg
Regeringen satsar 7,5 miljarder kronor mer än vad Trafikverket har föreslagit på att bygga ytterligare två järnvägsspår på Ostkustbanan mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm. Det innebär att utbyggnaden kan genomföras tidigare än Trafikverkets beräkningar.
Regeringens beslut innebär stora förbättringar för väg- och järnvägstrafiken i hela Stockholmsområdet. Under planperioden kommer E4 Förbifart Stockholm och flera anslutande vägprojekt som höjer kapaciteteten på vägarna att färdigställas. Regeringen satsar nu också ytterligare medel på Tvärförbindelse Södertörn. För järnvägstrafiken fortsätter den stora utbyggnaden av Mälarbanan mellan Tomteboda och Kallhäll.
Kapaciteteten och säkerheten på farleden mellan Landsort och Södertälje förbättras vilket bidrar till överflyttning av gods från väg till sjöfart. Regeringens beslut innebär också att det byggs en ny trafikplats, trafikplats Hovsjö, i Södertälje, vilket förbättrar för näringslivet.
Det byggs en ny tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, vilket är en del av storstadsavtalen.
Planbeslutet innebär att Trafikverket ska göra en prioriterad utredning av kapacitet för landtransporter till och från Arlanda, eftersom frågorna om transporter till Arlanda via väg/järnväg/kollektivtrafik är aktuella.
Investeringar i Stockholmsområdet/Gotland under planperioden 2022-2033
Trafikslag | Järnvägsstråk / Vägnummer/Farled | Objekt |
Järnväg | Stockholms närområde | Barkarby bytespunkt med anslutning till tunnelbana |
Järnväg | Stockholms närområde | Kollektivtrafik Stockholm, tunnelbaneutbyggnad (statlig medfinansiering) |
Järnväg | Stockholm övrigt | Roslagsbanan, dubbelspår etapp 1+2 (statlig medfinansiering) |
Järnväg | Stockholms närområde | Stockholm Central och Karlberg, funktionsanpassningar efter Citybanan |
Järnväg | Mälarbanan | Tomteboda–Kallhäll, ökad kapacitet |
Järnväg | Stockholm övrigt | Tvärspårväg Ost/Saltsjöbanan (statlig medfinansiering) |
Väg | E18 | E18 Danderyd–Arninge |
Väg | E4 | E4 Förbifart Stockholm |
Väg | E4/E20 | E4/E20 Tomteboda–Bredäng, ITS |
Järnväg | Stockholm | Hagalund, tunnelbanestation |
Väg | Stockholm | Stockholm, cykelobjekt |
Järnväg | Stockholms närområde | Årstaberg–Flemingsberg, signalåtgärder optimering |
Väg | E4/Lv 259 | E4/Lv 259 Tvärförbindelse Södertörn |
Järnväg | Stockholm övrigt | Hagalund, bangårdsombyggnad |
Järnväg | Västra stambanan | Västra stambanan, Flemingsberg–Järna, upprustning tunnlar |
Sjöfart | 511 | Farled Södertälje–Landsort |
Väg | E4/E20 | E4/E20 Hallunda–Vårby, Kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm |
Väg | E4/E18 | E4/E18 Hjulsta–Jakobsberg, Kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm |
Väg | E4 | Essingeleden, riskreducerande åtgärder upprättande av ledverk |
Väg | E20 | Trafikplats Hovsjö |
Järnväg | Stockholm | Älvsjö–Fridhemsplan, tunnelbana och nya stationer |
Järnväg | Stockholm | Roslagsbanan till City, förlängning och nya stationer |
Järnväg | Stockholm | Stockholm, Spårväg syd, kapacitetsutökning för kollektivtrafik |
Presskontakt
Pressekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 073-053 92 70
e-post till Jennie Zetterström
Fakta:
Storstadsavtalen är sex storstadspaket som syftar till att förbättra kollektivtrafiken och öka bostadsbyggandet i Stockholm, Göteborg och Malmö.