Innehållet publicerades under perioden
Regeringens infrastruktursatsningar – så bygger vi norra Sverige starkt och hållbart
Publicerad
Regeringen har fattat beslut om en nationell plan för infrastrukturen för åren 2018–2029. Det är en satsning på totalt 700 miljarder och den största järnvägssatsningen i modern tid. För norra Sverige som omfattas av Västerbotten och Norrbotten innebär det flera nya järnvägsbyggen och upprustning och modernisering av befintlig järnväg såväl som satsning på flera vägsträckor sjöfart. Detta är möjligt då regeringen satsar 100 miljarder mer än i förra planperioden.
Med denna plan påbörjas bygget av Norrbotniabanan. Först med delen Umeå-Dåva, byggstart redan 2018–2020 och därefter etappen Dåva-Skellefteå för att tillgodose industrins behov av effektivare godstransporter samt medborgarnas behov av ökad tillgänglighet. I planen ingår även flera namngivna åtgärder på Malmbanan, inkl. införande av signalsystemet ERTMS.
Planen innehåller även större reinvesteringar på Malmbanan samt uppdrag till Trafikverket att genomföra en bristanalys på sträckan Narvik-Luleå. Vad gäller sjöfart så ingår statens del av projekt Malmporten som tillsammans med kommunen och LKAB kommer bidra till ökad kapacitet i Luleå hamn och farled. Utöver vad Trafikverket har föreslagit till nationell plan ingår också ytterligare insatser på E10 för att säkerställa hög trafiksäkerhet, användbarhet och framkomlighet för trafikanter samt ge möjlighet att behålla nuvarande hastighetsgräns på 100 km/h.
Större investeringar
Tabell. Av regeringen utpekade större investeringar över 100 miljoner kronor i nationell plan för transportsystemet 2018–2029
Trafikslag | Järnvägsstråk/vägnummer | Objekt |
Järnväg | Norrbotniabanan | Norrbotniabanan Umeå-Dåva ny järnväg |
Järnväg | Norrbotniabanan | Norrbotniabanan (Umeå) Dåva-Skellefteå ny järnväg |
Järnväg | Malmbanan | Malmbanan, bangårdsförlängningar m.m. |
Järnväg | Malmbanan | Malmbanan Nattavaara bangårdsförlängning |
Järnväg | Malmbanan | Malmbanan Sikträsk bangårdsförlängning |
Järnväg | Malmbanan | Luleå-Riksgränsen-(Narvik), införande av ERTMS |
Väg | E4/E12 | E4/E12 Umeå |
Väg | E4 | E4 Gumboda-Grimsmark mötesseparering |
Väg | E4 | E4 Broänge-Daglösten mötesseparering |
Väg | E4 | E4 Sikeå-Gumboda mötesseparering |
Väg | E4 | E4 Daglösten-Ljusvattnet mötesseparering |
Väg | E4 | E4 Djäkneboda-Bygdeå |
Väg | E4 | E4 Salmis - Haparanda |
Väg | E10 | E10 Kauppinen-Kiruna mötesseparering |
Väg | E10 | E10 Kiruna inklusive Lv 870 |
Väg | E10 | E10, Avvakko–Lappeasuando |
Väg | E10 | E10, Morjärv - Svartbyn |
Sjöfart | - | Luleå hamn kapacitetsåtgärd farled |
Trafikverkets planer för större reinvesteringar
Inom de ekonomiska ramar som regeringen har beslutat om för vidmakthållande av vägar och järnvägar planerar Trafikverket enligt förslaget till nationell plan att genomföra större reinvesteringsåtgärder i norra Sverige enligt tabell nedan.
Tabell. Namngivna reinvesteringar under planperioden
Bro över Kalix älv |
Malmbanan, Gällivare–Kiruna C, kontaktledning |
Malmbanan, Ljuså–Harrträsk, spår |
Trafikverkets planer för trimnings- och miljöåtgärder i befintlig infrastruktur (åtgärder som kostar mindre än 100 miljoner kr)
Inom de ekonomiska ramar som regeringen har beslutat om för trimnings- och miljöåtgärder planerar Trafikverket enligt förslaget till nationell plan att t.ex. genomföra åtgärder i norra Sverige enligt tabell nedan. Därutöver planeras och beslutas åtgärder av Trafikverket löpande under planperioden.
Tabell. Några exempel på trimnings- och miljöåtgärder under planperioden
Mötesseparering genom Börjeslandet i Luleå |
Stigningsfält i Muorjevaara och Kulleri |
Gång- och cykelväg genom Gyljen i Överkalix |
Höjning av plattform i Murjek och Björkliden |
Mötesdriftplats i Åmsele |
I Malmbanan, Södra omloppet, 32,5 ton (bärighetsökning) |
Utpekade bristanalyser
Regeringen har beslutat att Trafikverket bör göra följande bristanalyser och fortsätta att utreda de stråk, noder eller motsvarande som beskrivs nedan i norra Sverige. Utredningsarbetet bör ha som målsättning att dessa stråk, noder eller motsvarande är så pass utredda att de kan övervägas i nästa planeringsomgång och planrevidering.
Tabell. Utpekade bristanalyser i norra Sverige
Narvik–Luleå, bristande kapacitet i järnvägssystemet |
Inlandsbanan – framtida funktion (överflyttning väg till järnväg samt omledning) |
Övre Norrland Skellefteå/Bastuträsk–Boden/Luleå, bristande kapacitet i järnvägssystemet |
Ekonomisk ram för länsplanerna i norra Sverige
Regeringen har fastställt den definitiva ekonomiska ramen för regional transportinfrastruktur i Norrbottens län till 812 miljoner kronor och i Västerbottens län till 919 miljoner kronor. Länen ansvarar för prioritering av dessa medel i respektive länsplan. Senast den 1 oktober 2018 ska de planeringsansvariga organisationerna i länen fastställa respektive länsplans innehåll.
Kontakt
Pressekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth och pressamordnare på Infrastrukturdepartementet
Telefon (växel) 08-405 10 00