Möt Markus Grundtman som arbetar med polisfrågor
Publicerad
– Regeringskansliet är en modern och flexibel arbetsgivare och här finns en oerhörd kompetens. Det säger Markus Grundtman som arbetar på Justitiedepartementet med ansvar för polismyndighetens personal- och kompetensförsörjning.
Markus Grundtman är kriminolog och har bland annat jobbat som chef inom underrättelsetjänsten på Polismyndigheten, inom Kriminalvården och som utredare på Brottsförebyggande rådet.
– Det var ett naturligt steg för mig att gå från en central myndighet till Regeringskansliet. Det bästa med mitt arbete är att jag får jobba med en av regeringens mest prioriterade frågor som i förlängningen handlar om att skapa trygghet och säkerhet i samhället, säger Markus.
Hur skulle du beskriva ditt arbete?
– Min roll fungerar som en länk mellan politiken och förvaltningen. Mitt arbete som tjänsteman handlar om att tillsammans med andra styra Polismyndigheten och samtidigt representera den i Regeringskansliet. Därför är det värdefullt att ha jobbat på myndigheten för att förstå den verklighet myndigheten möter och vilka utmaningar den brottas med, säger han.
Vad tror du andra inte vet om Regeringskansliet som arbetsplats?
– Att det finns en så oerhörd kompetens här! Jag är själv inte jurist, men behöver bara gå till kollegan bredvid för att få hjälp av en av Sveriges bästa jurister. Regeringskansliet är också en modern och flexibel arbetsgivare med till exempel goda möjligheter att arbeta mobilt. En annan upptäckt var hur mycket EU påverkar beslutsfattandet i Sverige. Det finns även tid för egen utveckling och vi har faktiskt väldigt roligt på jobbet också.
Vilka egenskaper och drivkrafter är viktiga för att trivas här utifrån dina erfarenheter?
– Det är ett viktigt uppdrag och ansvaret är stort. Därför behöver man vara professionell och flexibel samt ha en hög integritet.