Hoppa till huvudinnehåll

Utbildnings­­departementet

Utbildningsdepartementet ansvarar för regeringens utbildnings- och forskningspolitik. Departementet arbetar med frågor som exempelvis handlar om skolresultat, lärarnas villkor och studiefinansiering.

Aktuellt från Utbildningsdepartementet

  • Allvarligt att 30 procent av eleverna störs av mobiler under lektionstid

    Foto: Fredrik Storm/Regeringskansliet

    Ungas användning av mobiler under skoltid påverkar deras studieresultat på ett negativt sätt. Det var temat när skolminister Lotta Edholm deltog i ett seminarium arrangerat av OECD som samlade beslutsfattare och experter från olika länder för att diskutera skärmanvändningen i klassrummet och konsekvenserna av skärmförbud.

    – Den svenska regeringen ser att en mobilfri miljö i skolan är rätt väg att gå. Utgångspunkten ska vara att skoldagen är mobilfri, säger skolminister Lotta Edholm.

  • Regeringen tar initiativ till en nationell kvantstrategi

    Mats Persson
    Mats Persson Foto: Marcus Nilsen/Regeringskansliet

    Kvantteknikområdet har stor strategisk betydelse som en ny och banbrytande teknik. Nu ger regeringen Vetenskapsrådet i uppdrag att ta fram ett underlag på hur en nationell kvantstrategi för perioden 2025–2030 kan utformas. Syftet är att stärka Sveriges förmåga och position inom kvantområdet på lång sikt och utveckla svenska forskares och forskningsmiljöers attraktivitet som internationella samarbetspartners.

Foto: Ulrika Westerberg/Regeringskansliet

Regeringen vill se bättre förutsättningar för rektorer

(Ny version) Rektorernas ledarskap spelar en central roll för förskolans och skolans kvalitet. I dag får rektorerna inte alltid goda förutsättningar att genomföra sitt uppdrag. Regeringen tillsätter därför en utredning som ska se över hur rektorerna i förskolan och skolan kan få bättre förutsättningar.

Foto: Ulrika Westerberg/Regeringskansliet

Skolverket ska kartlägga hur kriminalitet i närområdet påverkar skolan

Insatser som riktar sig till barn och unga är avgörande i det brottsförebyggande arbetet och här kan skolan spela en viktig roll. Regeringen har därför gett Skolverket i uppdrag att kartlägga hur skolan påverkas av kriminalitet i närområdet, exempelvis i form av kriminella nätverk och grupperingar.

Foto: Ulrika Westerberg/Regeringskansliet

Stärkt stöd till skolor för att minska skolfrånvaron för elever med NPF-diagnoser

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som adhd och autism kan vara en riskfaktor för långvarig skolfrånvaro om eleverna inte får rätt stöd i skolan. Många skolledare vill ha ett mer konkret och verksamhetsanpassat myndighetsstöd och regeringen ger därför Specialpedagogiska skolmyndigheten ett nytt uppdrag.

Foto: Jessica Gow/Regeringskansliet

Elevers tillgång till läroböcker stärks

För att vända kunskapsresultaten i svensk skola behöver skolan gå tillbaka till grunderna, att öka tillgången till fysiska läroböcker är ett viktigt led i detta. Regeringen har nu fattat beslut om förordningsändringar som bland annat säkerställer att läroböcker används i undervisningen.

Foto: Ulrika Westerberg/Regeringskansliet

Ny kompetensutveckling ska bygga på vetenskapligt belagda undervisningsmetoder

Det är viktigt att lärare och förskollärare får tillgång till relevant fortbildning och kompetensutveckling. Nu ger regeringen Skolverket i uppdrag att förbereda för en ny form av fortbildning för förskollärare och lärare som ska ge kunskaper om vetenskapligt belagda undervisningsmetoder för språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling. Skolverket ska också ta fram en ny modell för kompetensutveckling för ämnesdidaktisk fördjupning som ska ge deltagarna möjlighet att utveckla sin kompetens på egen hand.

Foto: Ulrika Westerberg/Regeringskansliet

Utbildningen till barnskötare ska bli mer ändamålsenlig

Barnskötare är den största yrkesgruppen i förskolan och spelar en viktig roll för barnens trygghet, omsorg och sociala utveckling. Det är i dag för stor variation på de utbildningar till barnskötare som finns. Utbildningarna behöver bli mer anpassade till det arbete som väntar de studerande efter utbildningen.

Utbildningsminister Mats Persson och skolminister Lotta Edholm står uppställda på rad tillsammans med sina nordiska ministerkollegor i samband med mötet.
Utbildningsminister Mats Persson och skolminister Lotta Edholm tillsammans med sina nordiska ministerkollegor i samband med mötet. Foto: Margareta Stridh/Regeringskansliet

STEM och fallande PISA-resultat i fokus under nordiskt ­ministermöte i Stockholm

Fredag den 3 maj träffas de nordiska ministrarna inom utbildnings- och forskningsområdet i Stockholm. Ministrarna ska bland annat diskutera vikten av grundläggande kunskaper i skolan för att fler ska kunna läsa STEM-ämnena naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik på högskolan. Värdar för mötet är skolminister Lotta Edholm och utbildningsminister Mats Persson.

Statsministern och skolministern under en pressträff på en förskola.
Statsminister Ulf Kristersson och skolminister Lotta Edholm. Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet

Stats­ministern och skol­ministern besökte förskola i Botkyrka

Måndag den 29 april besökte statsminister Ulf Kristersson och skolminister Lotta Edholm förskolan Humlan i Botkyrka kommun. I samband med besöket presenterade de regeringens planer på att tillsätta en utredning om obligatorisk språkförskola och likvärdig förskola av god kvalitet, där språkkrav för förskolans personal kommer bli en viktig del.

Innehåll från Utbildningsdepartementet

RSS Mail
Prenumerera

Totalt 2607 träffar.

Laddar...